March 6, 2013

Alat-alat radas dalam makmal


Terdapat pelbagai jenis alat radas di dalam makmal sains. Rajah di bawah menunjukkan beberapa jenis alat radas yang biasa digunakan.

Anda harus tahu apa itu alat radas. Anda juga perlu mengetahui tentang kegunaan am pelbagai alat radas.

Mangkuk pijar (Crucible)
Kegunaan: Untuk memanaskan bahan kimia.
Tabung uji (Test tube)
Kegunaan: Untuk mengisi bahan kimia.
Mangkuk penyejat (Evaporating dish)
Kegunaan: Untuk mengewap cecair daripada larutan.




Penyubat gabus & penyumbat getah (Cork & rubber stopper)
Kegunaan: Digunakan untuk menyumbat tabung uji atau kelalang kon.


Pemegang tabung uji (Test tube holder)
Kegunaan: Untuk memegang tabung uji.




Picagari (Syringe)
Kegunaan: Untuk memindahkan cecair dalam jumlah yang kecil.


Slaid kaca (Glass slide)
Kegunaan: Untuk meletak spesimen bagi tujuan pemerhatian di bawah mikroskop.




Jam randik (Stop watch)
Kegunaan: Untuk mengukur masa.




Bikar (Beaker)
Kegunaan: Untuk mengisi bahan kimia dan cecair.




Kelalang kon (Conical flask)
Kegunaan: Untuk mengisi bahan kimia dan cecair.




Kelalang berdasar rata (Flat-bottomed flask)
Kegunaan: Untuk mengisi bahan kimia yang digunakan dalam penyediaan gas yang mana proses tersebut tidak memerlukan pemanasan.




Corong penuras/penapis (Filter funnel)
Kegunaan: Untuk menapis campuran pepejal dan cecair.




Kasa dawai & tungku kaki tiga (Wire gauze & tripod stand)
Kegunaan: Untuk menyokong radas semasa pemanasan.




Penunu Bunsen (Bunsen burner)
Kegunaan: Untuk menyediakan nyalaan.


Rak tabung uji (Test tube rack)
Kegunaan: Untuk memegang tabung uji dalam kedudukan yang tegak.




Rod kaca (Glass rod)
Kegunaan: Digunakan untuk mengacau larutan didalam bekas.



Kaki retort & pengapit (Retort stand & retort clamp)
Kegunaan: Untuk memegang alat radas semasa eksperimen dijalankan.




Buret (Burette)
Kegunaan: Untuk menyukat isipadu larutan dengan tepat.




Balang gas (Gas jar)
Kegunaan: Untuk mengisi gas.




Penyepit mangkuk pijar (Crucible tongs)
Kegunaan: Untuk memegang objek panas.


Pipet (Pipette)
Kegunaan: Untuk menyukat isipadu larutan dengan tepat.




Silinder penyukat (Measuring cylinder)
Kegunaan: Untuk menyukat isipadu larutan dengan tepat.




Jangka suhu (Thermometer)
Kegunaan: Untuk menyukat suhu.

51 comments:

  1. info ni buleh bagi pelajar saya baca nih..bagus...tq

    ReplyDelete
  2. mane kelalang dasar bulat?saya murid form 1,saye memerlukan maklumat mengenai lelalang dasar bulat.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelalang dasar bulat adalah untuk penyediaan gas yang melibatkan proses pemanasan.

      Delete
  3. terima kasih..sangat membantu! :)

    ReplyDelete
  4. Membantu saya :D TQ!! SANGAT2 ..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum , saya budak tingkatan 1 . Saya ingin tahu bagaimana untuk menyukat isipadu air seketul gabus ?? TQ . :)

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Terima kasih. Maklumat-maklumat ini banyak membantu saya.

    ReplyDelete
  8. apa kegunaan tiub kaca dan penits ( dropper ) ??

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum...saya rasa pembetulan perlu dibuat pada fungsi pipet. Pipet untuk menyukat isipadu dengan tetap...bukannya tepat.

    ReplyDelete
  10. walaupun saya dah form 2 tapi ia still mmbantu sbb exam cg sngaja cmpur soalan form 1.. so thanks..it's help

    ReplyDelete
  11. Thanks so much, I'm from America, I'm now learning Malay. Bak sini rokok sebatang aku nak hisab. I'm translated the meaning of word: I'm from America syarikat

    ReplyDelete
  12. Thanks so much, I'm from America, I'm now learning Malay. Bak sini rokok sebatang aku nak hisab. I'm translated the meaning of word: I'm from America syarikat

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum. Boleh saya tanyakan satu soalan?.
    Apakah faktor atau perkara yang perlu dieri perhatian ketika menyediakan bahan atau radas eksperimen?

    ReplyDelete
  14. kenapa termometer letak merkuri bukanya air

    ReplyDelete
  15. Assalam , bleh tnye stu soalan ? Radas makmal yg memindahkn serbuk atau bahan kimia ialah ape ?

    ReplyDelete
  16. terima kasih,tetapi ada chinakah?(saya malayu tak bagus,sorry)

    ReplyDelete
  17. bagus.Saya dapat banyak maklumat tentang radas makmal. TQ so muchhh.....

    ReplyDelete
  18. THANK YOU VERY MUCH !! This help us to translate will doing report in biligual

    ReplyDelete
  19. apa kegunana penitis

    ReplyDelete
  20. Apakah radas untuk mengumpul oksigen? Balang gas? �� �� ��

    ReplyDelete
  21. Terima kasih cgu ...saya murid dari sabah.... Daerah Tawau..... Saya sangat berterima kasih sangat2 kpada cgu... Saya nak mntk izn untk screenshort untk buat nota jika sgu izn kan saya sngt brtrma ksih.....

    ReplyDelete
  22. TERIMA KASIH CIKGU SAYA MURID DARI JOHOR.... SKUDAI SAYANGAT BERTERIMA KASIH KEPADA CIKGU..... KERANA MEMBANTU UNTUK MEMBERIH NOTA INI

    ReplyDelete
  23. assalam.. nk tanya kaki retort 2 clamp boleh beli kat mana

    ReplyDelete
  24. Tq bagi maklumat ni. Boleh saya buat keje sk. 🙂

    ReplyDelete
  25. Memang berguna maklumat ini . Saya suka maklumat ini dan boleh saya buat kerja dengan lebih elok.. Thank U... Benarkan saya share ...

    ReplyDelete
  26. salam cikgu kelalang dasar leper tak da ke

    ReplyDelete
  27. Sangat bagus Dan membantu Saya...... Terima kasih

    ReplyDelete
  28. Saya melihat Alat radas ini semasa 2021 tetapi sebenarnya dah Lama ade dari tahun 2013 lagi�������� tkpelah nak buat macam mana baru belajar.. .. . Tpi Sekarang ni Ada covid 19 jdi perlu belajar online��������

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah Sekarang Ada covid jadi perlu belajar online.. .. Sedihhhhh����������������������☹️

      Delete
  29. thanks for sharing... lama dh tinggal.. throw back balik kenangan masa belajar dulu

    ReplyDelete